Start with WHY?

Wat is je unieke WHY?

 

Je WHY is de drijvende kracht achter alles wat je doet. Het geeft aan waarom je doet wat je doet. 

 

Wanneer je dit helder hebt voor jezelf, is dat een geweldig cadeau. Het dient als een kompas waar je al je belangrijke beslissingen aan kan aftoetsen. Wanneer wat je doet in lijn is met je WHY dan ben je helemaal in je element, dan zit je in de flow, dan ben je op je best. 

Ook voor je bedrijf is het helder hebben van je WHY goud waard. Zoals Simon Sinek herhaaldelijk zegt in zijn boek “Start with Why”: 

 

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.” 

 

De Golden Circle is een denkmodel dat ontwikkeld werd door Simon Sinek. 

 

De Golden Circle bestaat uit 3 cirkels: 

 

WHY - Waarom doe je wat je doet? Wat is de drijvende kracht achter wat je doet?


HOW - Hoe doe je wat je doet? Wat onderscheidt jou van de anderen? 

 

WHAT - Welke producten of diensten verkoop je? 

 

De meeste bedrijven starten in hun communicatie met wat ze aanbieden (WAT) en voegen daaraan toe wat hen onderscheidt van de concurrenten (HOE).

 

Op die manier spreken ze consumenten aan op het rationele deel van de hersenen. Als consument word je daar niet echt warm van. 

 

Succesvolle, inspirerende bedrijven daarentegen starten in hun communicatie met hun WHY. Ze laten je weten waarom ze doen wat ze doen, wat hen drijft, wat hun visie is. Ze spreken consumenten aan op het intuïtieve, gevoelsmatige deel van de hersenen. Mensen kopen niet alleen het product of de dienst maar het hele gevoel dat erachter zit. Ze kopen de WHY. 

 

De klanten van deze bedrijven zijn vaker loyaal en minder prijsgevoelig. Het gaat niet zozeer over een zakelijke transactie, het gaat over vertrouwen. En vertrouwen van potentiële klanten krijg je niet door rationele argumenten. Potentiële klanten gaan je vertrouwen wanneer je jezelf als bedrijf durft te laten zien, wanneer je heel puur bent in het communiceren van je WHY, je visie & je waarden. Vervolgens is het belangrijk dat je HOE en je WAT in lijn zijn met je WHY. 

 

Ik ben benieuwd. Hoe helder is jouw WHY?

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Wil je graag meer Soulworx inspiratie ontvangen?

Geen blabla, enkel waardevolle tips & inzichten waar je onmiddellijk mee aan de slag kan bij het uitbouwen van je Business & Soul bedrijf.

Lees ook:

April 15, 2019

October 22, 2018

October 18, 2018

December 6, 2017

Please reload

© 2019 Soulworx

Alle rechten voorbehouden

Privacy verklaring & disclaimer

Algemene voorwaarden